Jak nauczyć dziecko jeździć na rowerze? Poznaj kilka praktycznych wskazówek!
Nauka jazdy na rowerze to niewątpliwie bardzo przydatna umiejętność, która sprawdzi się nie tylko w okresie dziecięcym, ale również w dorosłym życiu. I o ile niektórym nabywanie jej przychodzi z łatwością, dla innych może stanowić nie lada trudność. Na szczęście, są pewne uniwersalne sposoby, które pozwolą na skuteczną naukę poruszania się na dwóch kółkach. I to bez większych kłopotów!
Umiejętność utrzymywania równowagi - kluczem do sukcesu
Naukę jazdy na rowerze warto rozpocząć jak najwcześniej. Pomocny w tym celu okaże się doskonale wszystkim znany rowerek biegowy. Ważne, aby posiadał jedynie dwa kółka (bez bocznych, podporowych), bo tylko wtedy należycie przygotuje dziecko do umiejętności utrzymywania równowagi, bez której przesiadka na większy rower będzie niemożliwa.
Rowerek biegowy, aby odpowiednio spełniał swoją rolę, musi być dopasowany nie tylko do wieku dziecka, ale również jego wzrostu. Nóżki bowiem bez kłopotów muszą spoczywać na podłożu. Ważne jest, aby był wyposażony w hamulec ręczny, który nie tylko pozwoli na szybkie zatrzymanie pojazdu, ale również przyzwyczai malucha do mechanizmu, jaki jest obecny w „dorosłych” jednośladach.
Pedał w ruch, koła w ruch!
Gdy malec będzie swobodnie poruszał się na rowerku biegowym, warto zaproponować mu przesiadkę na inny, bardziej dorosły pojazd. Doskonale w tym celu sprawdzi się rower z ramą 16’’ – z kółkami podporowymi, które posłużą jedynie do nauki napędzania roweru pedałami. Ważne jest, aby boczne kółka były używane tylko przez chwilę. W przeciwnym razie malec wykształci w sobie złe nawyki przechylania się na rowerze. Nie wspominając już o tym, że wytwarzają one opór, który powoduje większe zmęczenie, a w dłuższej perspektywie – nawet zniechęcenie do dalszej jazdy.
Ostatni krok - jazda właściwa
Gdy malec nauczy się pedałować, można przystąpić do ostatniego etapu, jakim jest jazda właściwa. W tym celu najlepiej udać się na utwardzony plac lub boisko ze sztuczną nawierzchnią, aby dziecko samodzielnie (lub przy asekuracji rodziców) uczyło się ruszać, zatrzymywać i skręcać.